Αθήνα, 17 Μαρτίου 2017
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Το Υπουργείο Εσωτερικών Υποθέσεων του Ηνωμένου Βασιλείου δημοσιεύει τα κριτήρια που διέπουν την τροπολογία Dubs, συντελώντας στην εξαίρεση της πλειοψηφίας των ασυνόδευτων ανηλίκων προσφύγων που φιλοξενούνται στην Ελλάδα.
Το Υπουργείο Εσωτερικών Υποθέσεων του Ηνωμένου Βασιλείου δημοσίευσε τα κριτήρια , βάση των οποίων θα μετεγκατασταθούν ασυνόδευτοι ανήλικοι πρόσφυγες, σύμφωνα με την παράγραφο 67 του μεταναστευτικού νομοσχεδίου του 2016 (αναφερόμενο ως Τροπολογία Dubs). Το Ηνωμένο Βασίλειο θα δεχτεί 150 ανηλίκους από τη Γαλλία, την Ελλάδα και την Ιταλία, εκτός των 200 που έχει ήδη δεχθεί από τη Γαλλία. Η επιλογή των παιδιών αυτών θα βασιστεί σε αξιολόγηση που κρίνει την μετεγκατάσταση τους στο Ηνωμένο Βασίλειο προς το βέλτιστο συμφέρον τους.
Η Βρετανική κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι θα δεχτεί παραπομπές από την Ελληνική κυβέρνηση, η οποία και θα επιλέξει ποιοι ασυνόδευτοι ανήλικοι θα μετεγκατασταθούν από την Ελλάδα. Από την τελευταία θα ζητηθεί να επιλεγούν ανήλικοι βάση της ευαλωτότητάς τους, καθώς και με κριτήριο την πιθανότητα απόκτησης καθεστώτος διεθνούς προστασίας. Ωστόσο, υποψήφιοι θα κρίνονται μόνο οι ανήλικοι που κατέφθασαν στην Ευρώπη προ υπογραφής της συμφωνίας ΕΕ-Τουρκίας την 20η Μαρτίου του 2016, με αποτέλεσμα την εξαίρεση της πλειοψηφίας των υποψήφιων ασυνόδευτων παιδιών που βρίσκονται στην Ελλάδα.
Εκτίμηση της Βρετανικής Μ.Κ.Ο. Safe Passage , η οποία και πίεσε για την ενσωμάτωση της τροπολογίας Dubs στο Μεταναστευτικό νομοσχέδιο, είναι πως 1.000 ανήλικοι που φιλοξενούνται επί του παρόντος στην Ελλάδα, είναι δυνητικά επιλέξιμοι για μετεγκατάσταση στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ωστόσο, μόνο το 35% της σχετικής πληθυσμιακής ομάδας κατέφθασε στην Ελλάδα προ συμφωνίας ΕΕ-Τουρκίας, την 20η Μαρτίου 2016.
Σύμφωνα με τη Συντονίστρια Πεδίου της Safe Passage στην Ελλάδα, Νατάσα Τσανγκαρίδη, «τα δημοσιευμένα κριτήρια της τροπολογίας αδυνατούν να καλύψουν την ανάγκη χιλιάδων ανηλίκων για μετεγκατάσταση, και κατ επέκταση για την προστασία και ασφάλειά τους. Από κοινού με πολυάριθμους φορείς, η Safe Passage, προσδοκούσε στη θεσμοθέτηση, από το Ηνωμένο Βασίλειο, 3.000 θέσεων για ασυνόδευτους ανηλίκους από τη Γαλλία, την Ελλάδα και την Ιταλία. Ωστόσο, η Βρετανική Κυβέρνηση, παρότι δεσμευόμενη για την πλήρη εφαρμογή του Νόμου, αποφασίζει να ολοκληρώσει την εφαρμογή της τροπολογίας θεσμοθετώντας θέσεις για τη μετεγκατάσταση μόνο 350 ασυνόδευτων ανηλίκων. Από αυτούς, μόνο 50 θα προέρχονται από την Ελλάδα, μία χώρα που έχει επωμισθεί δυσανάλογο φορτίο της προσφυγικής κρίσης. Για μια ακόμη φορά παιδιά εξαναγκάζονται να επιλέξουν ανάμεσα στις ράγες του τρένου και στους διακινητές/σωματέμπορους. Είναι σαφές ότι η ανακοίνωση αποτελεί ένα σίγουρα καλό νέο για τους διακινητές, οι οποίοι χρεώνουν μέχρι και 13.500 βρετανικές λίρες για το παράτυπο ταξίδι ενός ανηλίκου από την Ελλάδα στο Ηνωμένο Βασίλειο».
Στην Ελλάδα, 1.250 θέσεις φιλοξενίας σε κατάλληλες δομές αντιστοιχούν σε 2.300 ασυνόδευτους ανηλίκους που βρίσκονται, αυτή τη στιγμή, στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων θυμάτων σωματεμπορίας, βασανιστηρίων και σεξουαλικής κακοποίησης. Έχοντας βιώσει πόλεμο, βία και διώξεις αλλά και το επικίνδυνο ταξίδι προς την Ελλάδα, το άγχος και η απόγνωση που βιώνουν τα παιδιά αυτά, επιδεινώνεται από τις ανεπαρκείς υποδομές υποδοχής των Ελληνικών αρχών καθώς και από την ανασφάλεια και τις καθυστερήσεις των διαδικασιών Ευρωπαϊκού ασύλου.
Η PRAKSIS, ως βασικός φορέας παροχής υπηρεσιών στέγασης σε ασυνόδευτους ανηλίκους, φιλοξενεί σήμερα 358 ασυνόδευτα παιδιά ανά τη χώρα. Η Ελιάνα Κονιάλη, που συντονίζει τις επείγουσες παρεμβάσεις της PRAKSIS, δήλωσε: «Απογοητευόμαστε με τα κριτήρια που δημοσίευσε η Βρετανική κυβέρνηση, αναφορικά με τη μετεγκατάσταση ασυνόδευτων ανηλίκων από την Ελλάδα στο Ηνωμένο Βασίλειο. Δεν βλέπουμε κάποια λογική πίσω από την εξαίρεση των παιδιών που κατέφθασαν στην Ελλάδα μετά την έναρξη υλοποίησης της συμφωνίας ΕΕ-Τουρκίας την 20η Μαρτίου. Φτάνουμε στο σημείο ασυνόδευτοι ανήλικοι που προέρχονται από τις κύριες χώρες προσφυγικών ροών και κατέφθασαν στη χώρα μας μετά τη συμφωνία, χωρίς να έχουν κανένα οικογενειακό μέλος σε άλλη Ευρωπαϊκή χώρα, να στερούνται όποιου δικαιώματος μετεγκατάστασης ή άλλης νόμιμης οδού προς την Ευρώπη. Αυτό συντελεί στην αύξηση της ευαλωτότητάς τους ακριβώς λόγω και ανησυχούμε πως, σε συνάρτηση με τις καθυστερήσεις που βιώνουν στην αξιολόγηση των αιτημάτων τους για διεθνή προστασία, οι εξαιρούμενοι ανήλικοι, θα εξωθηθούν και πάλι σε ακραίες και επικίνδυνες λύσεις. Υπάρχουν περιστατικά όπου ανήλικοι – των οποίων οι υποθέσεις είχαν εξεταστεί και οι οποίοι είχαν ενημερωθεί από τις αρχές για το πρόγραμμα μετεγκατάστασης στο Ηνωμένο Βασίλειο ως δυνατή επιλογή – σήμερα αποκλείονται λόγω του κριτηρίου της 20ης Μαρτίου και της αργοπορημένης μάλιστα δημοσίευσης των κριτηρίων. Η Ευρώπη, για μια
ακόμα φορά, δεν βρίσκεται στο ύψος των περιστάσεων. Δεν εντοπίζουμε κάποια συσχέτιση μεταξύ της ευαλωτότητας και της ανάγκης για προστασία ενός ασυνόδευτου παιδιού και της ημερομηνίας άφιξής του στην Ελλάδα, η οποία βασίζεται κυρίως σε περιστασιακές συνθήκες και στις επανειλημμένες προσπάθειες τους να διαφύγουν τη βία και τους πολέμους».
Case study
O Ali είναι ένα ασυνόδευτο παιδί, ηλικίας 15 χρόνων και κατάγεται από τη Συρία. Δεν έχει κάποιο μέλος της οικογένειας του στην Ευρώπη και έχει ένα εξαιρετικά επιβαρυμένο παρελθόν. Έχει σοβαρά προβλήματα ψυχικής υγείας, και σήμερα νοσηλεύεται στη ψυχιατρική πτέρυγα νοσοκομείου.
Ο Ali έχει νοσηλευτεί πάνω από 200 ημέρες σε ψυχιατρικά νοσοκομεία στην Ελλάδα – ακόμη και σε ψυχιατρικές πτέρυγες ενηλίκων – οι οποίες θεωρούνται εντελώς ακατάλληλες για ένα παιδί.
Μεταξύ των νοσηλειών του έχει διαμείνει σε τέσσερα διαφορετικά Κέντρα Φιλοξενίας Ασυνόδευτων Ανηλίκων στην Ελλάδα, όπου παρά τις σημαντικές προσπάθειες, το σύστημα προστασίας των παιδιών της χώρας σήμερα, δεν προσφέρει την δυνατότητα εξειδικευμένης διαμονής που να είναι βιώσιμη, ούτε παρέχει την απαραίτητη και επείγουσα φροντίδα που θα κάλυπτε τις ανάγκες του παιδιού, προκειμένου να μεγαλώσει σε ένα κατάλληλο και φιλόξενο περιβάλλον.
Ο Αλί ήταν από τους πρώτους υποψήφιους για το πρόγραμμα Dubs. Ωστόσο, ο περιορισμός της 20ης Μαρτίου 2016, πρόκειται να του αφαιρέσει τη δυνατότητα συμμετοχής.
Για πληροφορίες:
Ελιάννα Κόνιαλη, e.konialis@praksis.gr, 2105205200
Natasha Tsangarides, Natasha.tsangarides@safepassage.org.uk 6987254913